نهاده راز خرم ، راز یک فصل پربار

نهاده راز خرم،راز یک فصل پربار

جستجو
Email
Print
کاربرد روغن ولک در کشاورزی - نهاده راز خرم

کاربرد روغن ولک در کشاورزی

روغن ولک چیست؟

مقدمه

تعداد زیادی آفات در باغ وجود دارند که به سرمای زمستانه مقاوم هستن وبا سرما از بین نمی روند، از آنجایی که تنوع محصولات آفتکش بسیار زیاد است ما باید بهترین روش را برای از بین بردن این آفات به کار ببریم،یکی از بهترین روشهای کنترل آفاتی مانند شپشک ها، کنه ها، شته ها ،سپرداران ، تخم آفات و……. روغن ولک است.این روغن مانند یک لایه بدن حشره و تخم آنها را پوشانده و منافذ تنفسی و حیاتی آنها را گرفته که باعث از بین رفتن آنها میشود، در بعضی مواقع از پخش اسپورهای برخی قارچ ها نیزجلوگیری می کند. باغداران و کشاورزان هر ساله در زمان مناسب برای جلوگیری از خسارت آفات و بیماری ها  در بخش کشاورزی از روغن ولک استفاده میکنند. این محصول که به صورت مایع کرم رنگ غلیظ می باشد. روغن ولک با ترکیب ۸۰% روغن ، ۱۸% آب و ۲% امولسیفایر یک روغن امولسیون شونده است که هیچ گونه ضرری برای گیاهان ندارد و به صورت فیزیکی باعث از بین رفتن آفات میشود. با توجه به اهمیت این روغن در حیطه کشاورزی لازم است دانستن اطلاعاتی در مورد آن مهم و ضروری می باشد.برای دریافت لیست کامل از محصولات روغن ولک کافیه که کلیک کنید

زمان استفاده از روغن ولک

با توجه به اینکه اثر این روغن به صورت تماسی بوده و با ایجاد یک لایه نازک تمام قسمت های بدن حشره را پوشش می دهد و در واقع باعث خفه شدن آفت میشود و آفاتی که بعد از استفاده از روغن ولک گیاه را مورد تهاجم قرار میدهند تحت تاثیر بقایای روغن قرار نمیگیرند ولی لایه باقی مانده از روغن باعث عدم اتصال افت به گیاه میشود. لازم است 10 تا 15 روز قبل از تورم جوانه در دمای معمولی استفاده شود . روغن ولک علاوه بر کنترل آفات، نیاز سرمایی گیاه را نیز تامین کرده تا گیاه در زمان مناسب از خواب بیدار شده و بتوانند به موقع جوانه بزنند.

نحوه استفاده از روغن ولک

روغن ولک یک روغن غلیظ کاملا یکدست و بدون ناخالصی است که برای محافظت از درختان و گیاهان در قبل از تورم جوانه  مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن دارای پارافین بوده و بوی کاملا مشخصی از پارافین نیز هنگام استفاده از آن استشمام می شود(باید توجه داشت که بعضی از تولید کنندگان برای سودجویی بیشتر از گازوئیل جوشانده به جای پارافین استفاده کرده که بوی گازوئیل روغن ولک ناشی از این مورد می باشد که روغن ولک های پایه گازویلی بر عامل هدف بی تاثیر بوده و استفاده پی در پی از آن موجب پیری زودرس و خشک شدن درخت میشود)،برای استفاده از این روغن باید ابتدا آن را با مقداری آب گرم رقیق کرده که از حالت جامد خارج شود و سپس با دوز مناسب بر روی تمام قسمت های گیاهان و درختان به صورت محلول پاشی استفاده شود تا کاملا تمام قسمت های درخت را پوشش دهد،حین استفاده حتما همزن سم پاش فعال باشد. بعد از استفاده از این روغن تنه و برگ های درختان و گیاهان به دلیل وجود پارافین حالت درخشنده ای خواهند داشت که تا چند روز این ظاهر درخشنده باقی می ماند.گاهی بهتر است این روغن برای تاثیر بهتر با حشره کش مناسب اختلاط شود که خاصیت تخم کشی بهتر داشته باشد که در این مورد میتوانید با کارشناسان فنی شرکت نهاده راز خرم مشورت کرده وبهترین توصیه را دریافت کنید.

میزان مصرف روغن ولک زمستانه

استفاده از روغن ولک با توجه به درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر کربوهیدراتهای غیر اشباع)انجام می گیرد به این معنا که درجه سولفوناسیون مناسب برای سم پاشی و کنترل آفات زمستانه کاربرد دارد. همچنین مقدار مصرف این روغن برای زمستان طبق توصیه کارشناش تعیین شده است که باید قبل از بیداری درختان و گیاهان و پس از سپری شدن اوج سرما قبل از تورم جوانه ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین لازم است به این نکته توجه شود که مقدار مصرف این آفت کش در نهال ها و درختان جوان بسیار کمتر از درختان و گیاهان مسن است و عدم توجه به اندازه تعیین شده و درجه سولفوناسیون می تواند باعث سوختن و آسیب شدید به گیاهان و درختان شود.

مکانیسم اثر روغن ولک

این ترکیب از طریق تماس با پوشش بدن حشره راههای تنفسی بدن حشره را بسته و مانع از رسیدن اکسیژن کافی به حشره شده و آن را ازبین می برد. علاوه بر منافذ تنفسی این ترکیب سبب اختلال در سیستم عصبی و ماهیچه حشره نیز می شود. در مواقعی مصرف روغن از تغذیه حشرات و همچنین تخم ریزی روی گیاهان جلوگیری می کند. روغن ولک با ضخیم کردن پوست تخم حشرات مانع بیرون آمدن آن می شود و در مواردی نیز پوست تخم نازک شده و کاملا تخم آفت از بین می رود. گاهی با برخود با بدن حشرات باعث افزایش میزان حلالیت پوست بدن حشره  شده و شرایط نفوذ بیشتر سموم به درون بدن آفات را بوجود می آورد.

نکات ضروری هنگام مصرف روغن ولک زمستانه

1.در زمان استفاده از روغن ولک به دمای هوا توجه داشته که بین 5 تا 20 درجه سانتیگراد باشد.

2.باید دقت داشت که از اختلاط این محصول با ترکیبات گوگردی اجتناب نمود  و یا اگر مجبور به استفاده هستید باید حدود 30 روز از مصرف گوگرد گذشته باشد. پس از آن می توانید سمپاشی زمستانه را انجام دهیم

3. با توجه به روش تهیه سم به حدکافی آب به روغن اضافه و مخلوط شود و در زمان مصرف دقت شود که تمام سطح درخت به خوبی محلول پاشی شود.

4. زمان محلول پاشی به این نکته توجه داشته باشید که گیاه تنشه نباشد و شاخ و برگ درختان خیس نباشد.

5. بهتر است تا 48 ساعت قبل و بعد از استفاده از روغن ولک نباید یخبندان باشد که برای اطمینان میتوان اخبار هواشناسی را از سایتهای معتبر دنبال کرد.

6. به توصیه های نوشته شده روی برچسب دقت کافی شود و به حد کفایت به روغن آب اضافه شود و درزمان استفاده کلیه سطوح درخت باید به طور کامل محلول پاشی شود.

7. با توجه به اینکه این نهاده دارای کیفیت های مختلف می باشد و این موضوع در نحوه اثر آن موثر می باشد، شرکت نهاده راز خرم بهترین کیفیت با مناسب ترین قیمت را در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

 

روغن امولسیون شونده ولک برای محیط زیست و انسان

  استفاده از این روغن برای انسان خطر چندانی ندارد و باقی مانده این روغن برای انسان مضر نمی باشد. این روغن برای پرندگان خطری ندارد ولی حین استفاده باید دقت داشت که از مکانهایی که محل تجمع حشرات مفید است خودداری شود. اما برای ماهی ها ، موجودات آبزی و زنبور عسل خطرناک میباشد. پس، از استفاده از روغن ولک اطراف کندو های عسل و آب های جاری خودداری شود.

جمع‌بندی

استفاده از روغن ولک در کشاورزی دو کاربرد مهم دارد ، کنترل آفات درختان در زمستان و تامین نیاز سرمایی درخت که باید در زمان مناسب طبق نظر کارشناس و با توجه به توصیه های شرکت تولید کننده استفاده شود.

(( نکته مهم)): استفاده از هر نهاده کشاورزی چه به صورت کود و چه به صورت سموم با توجه به شرایط درخت، باغ،منطقه متفاوت می باشد و نمی توان برای هر نهاده توصیه عمومی و کلی در نظر گرفت . برای نتیجه گیری بهتر و توصیه های اصولی با کارشناسان فنی شرکت نهاده راز خرم با شماره های  09108622010 و 09106562010 تماس حاصل فرمایید.  

 

 

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

  ** نهاده راز خرم ،راز یک فصل پربار **

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *