نهاده راز خرم ، راز یک فصل پربار

نهاده راز خرم،راز یک فصل پربار

جستجو
Email
Print
معرفی انواع سموم حشره کش در کشاورزی - شرکت پخش نهاده راز خرم

معرفی انواع سموم حشره کش در کشاورزی

انواع سموم حشره کش در باغ ، گلخانه زراعت و خانه

 

مقدمه

یکی از سوالات که بسیار پرسیده می شود این است که سموم حشره کش چیست ؟ در پاسخ به این سوال ما به معرفی انواع سموم حشره کش در کشاورزی می پردازیم . در راستای مصرف سم حشره کش باید در ابتدا باید به شناخت و بررسی حشره ها در کشاورزی بپردازیم که این شناخت می تواند در انتخاب سم متناسب با هر آفت و حشره در کشاورزی را به ما کمک کند .

 

شناخت و دسته بندی آفات در کشاورزی

حشرات و آفات در کشاورزی بسیار متنوع اند و به فرم های متفاوتی ظاهر می شوند اما یکی از مواردی که در بین همه آن ها یکسان است ، بروز خسارت و به محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای بوده که در صورت کنترل نکردن آفات در کشاورزی علاوه بر کاهش محصول ، خسارت اقتصادی زیادی را به وجود می آورد . برای بررسی و شناخت آفات و حشرات در کشاورزی باید بدانیم آفت چیست ؟ در واقع آفات به انواع حشراتی گفته می شود که به محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی ، زراعی و گلخانه ای حمله کرده و از ریشه ، طوقه و ساقه ، برگ و میوه گیاه تغذیه می کنند و همین امر سبب بروز تغیراتی در ظاهر گیاه می شود و این تغیرات تمامی قسمت های گیاه ، هم در قسمت های زیر زمینی ( ریشه ها ) و هم در قسمت ها هوایی گیاه ( ساقه ، برگ ، گل و میوه ) قابل مشاهده است اما توجه کنید که علائم ایجاد شده بر اثر خسارت آفت می تواند به فرم ها و شکل های مختلفی ظاهر شود از این رو برای استفاده از سموم حشره کش ها باید اطلاعات کافی در رابطه با هر آفت دانست چرا که در موافقعی سمومی که می توان برای حشرات به کار برد متفاوت باشد و این موضوع سبب می شود که با استفاده کردن از سم اشتباه برای کنترل آن ها نه تنها اثر بخش نیست بلکه می تواند به گیاه مد نظر آسیب وارد کند .

برای بررسی لیست تمام آفات در کشاورزی کلیک کنید

 

بررسی انواع دسته بندی آفات و حشرات در کشاورزی

حشرات در کشاورزی دارای انواع مختلفی است که برخی از آن ها به اکثرا گیاهان خسارت وارد می کنند و برخی فقط به یک گونه گیاهی خسارت وارد می کنند بنابراین برای آفات و حشرات دسته بندی هایی در نظر گرفته شده است که این دسته بندی ها را بر اساس نوع آفت و یا خانواده آن ها دسته بندی می شوند . این دسته بندی شامل آفات مکنده ، قاب بالان و سوسک ها ، نماتد ها ، لیسک ها و یا حشرات و جانوران و پرندگان است که هر کدام خسارت قابل توجهی را به محصولات و کشاورزان وارد می کنند .

برای بررسی لیست تمام آفات در کشاورزی کلیک کنید

 

آفات مکنده

این آفات از مهم ترین عواملی هستند که در زراعت ، باغ و گلخانه به عنوان آفت کنده خسارت وارد می کنند . آفاتی همچون کنه ، شته و شپشک  ، تریپس ، پسیل ، مینوز و… جزو دسته آفات مکنده هستند که با استایلت یا نیش خود از شیره سلولی برگ ها و ساقه ها تغذیه می کنند که موجب تغییر رنگ برگ و مرگ بافت می شود . توجه کنید که علاوه بر بروز این علائم ها بر روی گیاه ، برخی از آن ها در اثر تغذیه از بافت های گیاه باعث تولید یک ماده چسبنده به نام عسلک می شود که از انتهای بدن آن ها خارج می شود که در فرایند جذب نور توسط خورشید باعث ایجاد اختلال می شود . این ماده چسبنده می تواند یک محیط کشت مناسب جهت حجوم برخی عوامل بیماری های قارچی موسوم به کپک سیاه ایجاد می کنند .

 

قاب بالان و سوسک ها

قاب ‌بالان یا سخت‌ بالپوشان گروهی از سوسک‌ها هستند که از متنوع ‌ترین گروه و راسته از حشرات هستند . این حشرات حدود۴۰ درصد از همهٔ گونه‌های حشرات در جهان را شامل می شود . این حشرات و آفات در انواع محیط‌ ها حضور دارند و از انواع مواد غذایی ، درختان میوه ، درختان جنگلی و گیاهان زینتی و محصولات کشاورزی تغذیه می‌کنند . این آفات گیاه از تمام قسمت‌های گیاه تغذیه کرده و گیاهان را مورد حمله قرار می‌دهند همچون چوب ، ریشه ، ساقه ، برگ ، گل و میوه گیاه و حتی محصولاتی که در انبار نگهداری می شوند . این حشرات شامل آفاتی همچون شلبدر ها ( به زبان محلی آبدزدک ) ، سوسک سرشاخه خوار ، سوسک کلرادو ، سوسک سیاه گندم ، سوسک گرده خوار و کرم سفید ریشه و… می شوند .

 

نماتد ها

نماتد ها جانورانی پرسلولی هستند که بدنی کرم‌ مانند نخی شکل و لوله ‌ای دارند و جزو بزرگ ‌ترین شاخه‌های جانوران محسوب می شود که از ویژگی های آن می توان به بدنی لوله ای شکل ، انعطاف‌ پذیر، بدون بند و تاژک اشاره کرد . تشخیص نماتد ها در خاک مشکل است زیرا با چشم غیر مسلح قابل دید نیست و اندازه بسیار ریزی دارند همچنین از نماتد ها بیش از ۲۸۰۰۰ گونه تا به حال گزارش شده‌است که از این تعداد ۱۶۰۰۰ گونهٔ آن به صورت انگل هستند . نماتد ها مستقیما ریشه گیاه را مورد حمله قرار می دهد و از آن تغذیه می‌کند که با تغذیه از گیاه باعث ضعف آن شده که در مراحل شدید باعث مرگ گیاه می‌شود و به همین علت آن را به عنوان سرطان خاک نیز می‌شناسند . نماتد دارای انواع مختلفی است مانند نماتد مولد ریشه گرهی ، نماتد طلایی سیب زمینی ، نماتد حفار موز و مرکبات ، نماتد قلوه ای شکل پنبه ، نماتد گالی گندم و نماتد عامل زخم ریشه می باشد که شایع ترین انواع نماتد ها نماتد مولد ریشه گرهی می باشد .

 

لیسک ها

لیسه یا لیسک گونه‌ ای از گروه نرم‌ تنان می باشند که درواقع نوعی حلزون به حساب می آیند و بدن آن ها به صورت صاف و یا دارای صدف است که به اسم راب و یا حلزون شناخته می شود . این جانوران بیشتر شب فعال هستند زیرا به گرما و نور حساس می باشند و در طول روز از این خورشید و گرما دوری می‌کنند همچنین در زمانی که درصد رطوبت هوا و خاک زیاد باشد این جانوران نیز فعال ‌تر هستند و از برگ ها و سایر اندام های گیاهان تغذیه می‌کنند .

 

جانوران و پرندگان

در بین تمام آفاتی که به گیاهان و محصولات کشاورزی خسارت وارد می کنند عواملی همچون پرندگان و جانوران نیز به مواد غذایی کشت شده و درختان میوه حمله می کنند . تعداد پرندگان و جانورانی که به مزارع به خصوص ذرت و برنج و دانه های روغنی خسارت وارد می کنند زیاد است که شامل پرندگان میوه خوار یا دانه خوار ، ملخ ها ، موش ها ، جوجه تیغی و خرگوش ها و… می باشد .

حشرات و آفات خانگی

گل ها و گیاهان خانگی همانند سایر محصولات نیز دچار آفت می شوند که اگر شرایط رشد و تکثیر آن ها مثل رطوبت و آبیاری زیاد ، دمای بالا و استفاده نکردن از توری های پنجره فراهم شود به سریع ترین حالت گسترش پیدا می کنند و امکان دارد تمامی گیاهان در خانه درگیر با آفت شوند و اگر کنترل نشوند می تواند گیاه را به مرور از بین ببرد . یکی از راه های کنترل آفات در خانه استفاده از سم حشره کش خانگی است همچنین می تواند در صورت کم بودن جمعیت آفت از یک پارچه تمیز به همراه کمی الکل سطح برگ و یا طوقه و شاخه گیاه را تمیز کرد . اگر جمعیت انواع آفت در خانه بیش از اندازه بود می توان از سموم شیمیایی مثل کنفیدور ( در صورت تایید کارشناسان فنی ) و سم حشره کش خاک گلدان استفاده کرد . در برخی مواقع حشره کش های طبیعی مثل مخلوط آب و مایع ظرف شویی ( در صورت تایید کارشناسان فنی ) و یا قرار دادن ظرف الکل در اطراف گیاه برای کنترل پشه های سیاه در اطراف گیاه استفاده کرد . برای بررسی لیست تمام آفات در کشاورزی کلیک کنید

شرایط حضور آفات

آفات طبق زمان های مشخص و معینی در بین درختان ، مزارع و گلخانه ها حضور پیدا می کنند و بر اساس نوع گیاه کشت شده ، آفت مختص به آن باعث خسارت می شود . عواملی که بر حضور آفت بسیار دخیل است می توان به دمای هوای متناسب حدودا بالای 15 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی متعادل و آبیاری و شرایط بهداشت محیط اشاره کرد . باید توجه داشته باشید که برخی آفات با افزایش نور و رطوبت گسترش پیدا می کنند و بلعکس اما به طور حجم و درصد آفات در زمستان به حداقل ترین حالت ممکن است و با شروع بهار با افزایش جمعیت آن ها رو به رو هستیم .

لیست سموم حشره کش در کشاورزی

سم حشره کش و آفت کش در کشاورزی به گروه ها و دسته های مختلفی طبقه بندی می شود و این گروه سموم شامل حشره کش های سیستمیک و سموم حشره کش غیر سیستمیک است و در بین آن ها برخی سموم حشره کش نفوذی اند و برخی سموم حشره کش تدخینی هستند . سموم حشره کش ها قوی در کشاورزی با دوره کارنس های متفاوتی عرضه می شود سموم شیمیایی حشره کش ها به همراه نام عمومی و نام تجاری سموم در کشاورزی شامل :

  1. حشره کش هگزی تیازوکس ( کنسالت )
  2. سم حشره کش مالاتیون
  3. سم حشره کش لامباداسای هالوترین ( هف لامبادا )
  4. سم حشره کش کلوتیانیدین ( کلودی )
  5. سم حشره کش فیپرونیل ( ریجنت )
  6. سم حشره کش فنیتراتیون ( سومی تیون )
  7. سم حشره کش فن والریت ( سومی سیدین )
  8. سم حشره کش فلونیکامید ( تپکی )
  9. سم حشره کش سایپرمترین ( ریپکورد )
  10. سم حشره کش دیمتوات ( روکسین )
  11. سم حشره کش دیفلوبنزورون ( دیمیلین )
  12. سم حشره کش دی کلروس ( ددوات )
  13. سم حشره کش دلتامترین ( دسیس )
  14. سم حشره کش تیامتوکسام ( مموری )
  15. سم حشره کش تبوفنوزاید ( میمیک )
  16. سم حشره کش پریمیکارب ( پریمور )
  17. سم حشره کش پری پروکسی فن ( آدمیرال )
  18. سم حشره کش پرمترین ( آمبوش )
  19. سم حشره کش آبامکتین ( ورتی مک )
  20. سم حشره کش ایندومکت ( امامکتین بنزوات + ایندوکساکارب )
  21. سم حشره کش ایندوکساکارب ( آوانت )
  22. سم حشره کش ایمیدا کلوپراید ( کنفیدور )
  23. سم حشره کش امامکتین بنزوات ( پروکلین )
  24. سم حشره کش استامی پراید ( موسپیلان )
  25. سم حشره کش اتیون

توجه کنید که مصرف سم به همراه صابون های محلول پاشی در کشاورزی موجب بهبود عمکلرد سم بر روی آفات می شود و این صابون حشره کش بودن سم و قدرت پخش شوندگی سم را بهبود می بخشد .

نتیجه گیری

در بین تمامی موجوداتی که از گیاهان به صورت انگلی تغذیه و از میزبان استفاده می کنند را می توان جزو دسته آفات محسوب کرد و این گروه شامل یکی از بزرگ ترین عواملی است که به محصولات کشاورزی خسارت وارد کرده و سبب آسیب و خسارت اقتصادی به کشاورزان می شود که با استفاده از روش های زراعی همچون آفتاب دهی ، شخم عمیق ، پیشگیری ، گیاهان تله ، طعمه مسموم ، انواع تله ها ، تقویت گیاه با کود دهی و مصرم سموم حشره کش و آفت کش کشاورزی می توان آفت های کشاورزی را کنترل کرد .

 

 

برای اطلاع از قیمت و خرید کود و سموم کشاورزی نهاده راز خرم و دیدن مطالب به روز کشاورزی به اینستاگرام شرکت نهاده راز خرم مراجعه کنید.

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

  ** نهاده راز خرم ،راز یک فصل پربار **

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *