نهاده راز خرم ، راز یک فصل پربار

نهاده راز خرم،راز یک فصل پربار

جستجو
Email
Print
معرفی انواع سموم علف کش ها در کشاورزی - شرکت پخش نهاده راز خرم

معرفی انواع سموم علف کش ها در کشاورزی

شناخت انواع علف هرز در کشاورزی

 

مقدمه

علف های هرز از جمله گیاهانی هست که در کشاورزی باعث ایجاد تداخل در کشت و کار شده و خسارت به محصول وارد می کند  . قبل از بررسی هر چیز باید به شناخت علف هرز بپردازیم و با این سوال شروع می کنیم که علف هرز چیست ؟ انواع علف کش ها در کشاورزی کدام اند ؟ درواقع علف هرز از نظر ویکی پدیا و دیگر کارشناسان به این معنی است که علف هرز گیاهی است که در جای ناخواسته می‌روید و به عبارت دیگر علف هرز یک گروه به‌ خصوص را در بر نمی‌گیرد بلکه هر گیاهی می‌تواند در برخی شرایط علف هرز بشمار آید .

 

علف هرز چیست ؟

علف هرز نوعی از انواع گیاهان هستند که به طور مسقیم و یا غیر مستقیم به گیاه کشت شده آسیب وارد می کند و علاوه بر ایجاد خسارت به گیاه ، از مواد تغذیه ای کشت مورد نظر نیز استفاده می کنند و در مزارع و باغات به وفور یافت می شود . علف های هرز گونه های بسیاری دارد و چه بسا بعضی از گونه ی علف های هرز خوراکی هستند و یا خاصت دارویی دارند (در ادامه به آن می پردازیم) . درواقع علف های هرز گیاهانی هستند که کشاورزان آن را کشت نکرده اند و به صورت خود رو در زمین بر خلاف هدف کشاورز و محصول کشت شده در زمین می رویند . این علف ها گاهی می توانند حتی یک گیاه زراعی باشند که در مکان و زمان نامناسب رشد کرده اند به طور مثال بوته ی جو که در زمین گندم بروید . کنترل و شناخت علف های هرز برای کشاورزان از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که کشاورزان برای پرورش گیاه هدف و محصولی مشخص شده زمان و هزینه اقتصادی را صرف آن می کنند .

رشد علف هرز در مزارع و باغات با افزایش دما و وجود رطوبت افزایش پیدا می کند و به طور کلی عمده رشد علف های هرز از ابتدای اسنفد ماه تا اخر مهر ماه ادامه دارد . و هر چه علف هرز نسبت به دما و آبیاری مقاوم تر باشد ، پایداری آن در زمین زراعی و باغات بیشتر است و از این رو باید از علف کش های قوی تر استفاده کرد . (توجه کنید که مصرف بی رویه از سموم علف کش می تواند موجب مقاوم تر شدن آن شود )

 

روش شناسایی علف هرز

تشخیص علف های هرز در بسیاری از مواقع راحت است چرا که علف های هرز نه تنها شباهت چندانی به محصول کشت شده ندارند بلکه در اکثر مواقع زودتر از بوته های گیاه هدف رشد می کنند . این گیاهان در زمان رشد بوته کشت شده بسیار در رقایت با آن است چرا که این گیاهان برای جذب آب و مواد تغذیه ای بر روی رشد محصولات اثر سوء و مفنی خواهند داشت و گاهی با رشد بیشتر از محصول کشت شده باعث ایجاد سایه شده و سبب کاهش رشد و کاهش جذب نور خورشید می شود . کنترل جمعیت علف‌های هرز سخت و شوار است زیرا این گیاهان سرعت رشد بالای دارند و در زمان تکثیر آن ها شروع به تولید بذر فراوان می کنند و انتقال این بذر ها به روش های گوناگونی شکل می گیرد که شامل انتقال از طریق باد ، آب ، حیوانات و ادوات کشاورزی ، لباس و کفش کارگران ، کود های حیوانی و بذر های نامرغوب و… می باشد .

 

انواع علف هرز در کشاورزی

علف های هرز انواع مختلفی دارد و هر یک از آن ها دارای ویژگی منحصر به فرد خودش است . علف هرز بر اساس عوامل مختلفی دسته بندی می شوند و این دسته بندی شامل علف هرز خوراکی و دارویی ( همچون خرفه و خاکشیر ) ، علف هرز گرامینه از خانواده چمنیان ( همچون گندمک و یولاف ) ، علف های هرز چوبی ( همچون چغندر خودرو ) و علف هرز های غیر محلی ( علف های هرزی که در منطقه از قبل نبودند و اکنون در آن منطقه حضور دارند ) .

علف های هرز نیز بر اساس نوع ساقه نیز می توانند دسته بندی شوند که انواع علف هرز بر اساس ساقه شامل علف هرز بوته ای ، درختچه ای و علف هرز های خشبی ، علف هرز دولپه ای ، تک لپه ای ، گوشتی ، زیرزمینی ، هوایی ، خزنده و تغیر شکل یافته است . البته علف های هرز بر اساس مدت زمان حضور در مزرعه و نوع برگ آن ها نیز دسته بندی می شوند که شامل علف هرز یک ساله و چندساله و یا علف هرز باریک برگ و یا علف هرز پهن برگ نیز هستند . علف هرز های مهم در کشاورزی شامل :

  1. علف هرز گل جالیز
  2. علف هرز سس
  3. علف هرز یولاف
  4. علف هرز مرغ
  5. علف هرز سوروف
  6. علف هرز خرفه
  7. علف هرز قیاق
  8. علف هرز پیچک
  9. علف هرز خرچنگ
  10. علف هرز سلمه
  11. علف هرز اویارسلام
  12. علف هرز خونی واش
  13. علف هرز چچم
  14. علف هرز جو دره
  15. علف هرز جو موشک
  16. علف هرز پنیرک
  17. علف هرز خردل وحشی
  18. علف هرز ماشک
  19. غلف هرز شاه افسر
  20. علف هرز گل گندم
  21. علف هرز منداب
  22. علف هرز شاه تره
  23. علف هرز بی تی راخ
  24. علف هرز بابونه
  25. علف هرز خاکشیر
  26. علف هرز ماستونک
  27. علف هرز هفت بند
  28. علف هرز جغجغه
  29. علف هرز غاز
  30. علف هرز تاج خروس
  31. علف هرز اسپند
  32. علف هرز درمنه
  33. علف هرز خارشتر
  34. علف هرز شکرتیغال
  35. علف هرز گون
  36. علف هرز تاتوره

و…

 

کنترل علف های هرز

کنترل علف های هرز در زمین های زراعی و باغی و گلخانه ای بسیار مورد توجه قرار می گیرد و یکی از مواردی است که کشاورزان سعی در کنترل آن دارند زیرا در بین این گیاهان برخی از این علف های هرز در کنار میزبان به حالت انگلی به سر می برند و از قسمت طوقه و ریشه محصول کشت شده به گیاه متصل می شود و از آن تغذیه می کند که در برخی موارد به حدی علف هرز رشد می کند که سبب سایه اندازی بر روی محصول هدف می شود که موجب عدم رسیدن نور کافی به آن شده و درنتیجه با کاهش رشد محصول و ضعف آن رو به رو می شویم . از روش های کنترل علف هرز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. استفاده از شخم
  2. وجین دستی
  3. توجه به تاریخ کاشت محصول
  4. تراکم کشت محصول
  5. نوع رقم کشت شده ( مقاوم و متحمل بودن رقم )
  6. پاکسازی لیزری در کنترل علف هرز
  7. تناوب زراعی
  8. ضد عفونی خاک
  9. گرما دهی خاک
  10. شستشوی ادوات کشاورزی
  11. کنترل بر تردد حیوانات در زمین زراعی
  12. استفاده از کود های دامی کاملا پوسیده
  13. نصب توری در مجاورت آب
  14. قرنطینه

 

معرفی سم علف کش های قوی

سموم علف کش ها تا زمانی که گیاه به آن مقاوم نشده باشد بسیار اثر گذار است اما باید توجه داشت که هیچگاه نمی توان جمعیت علف های هرز را به صفر رساند بلکه تنها می توان آن را کنترل نمود که به مرحله زیان و خسارت اقتصادی نرسد . برخی از سموم علفکش قوی پهن برگ و علف کش باریک برگ به همراه نام عمومی و نام تجاری سموم علفکش را بررسی می کنیم که شامل :

  1. سم علف کش کلوپيراليد ( لونتل )
  2. سم علف کش گلايفوزيت ( رانداپ )
  3. سم علف کش کلودينافوب پروپارژيل ( تاپيک )
  4. سم علف کش سنکور ( متري بوزين )
  5. سم علف کش سلکت سوپر ( کلتوديوم )
  6. سم علف کش تريفلورالين ( ترفلان )
  7. سم علف کش تري بنورون متيل ( گرانستار )
  8. سم علف کش تري بنورون متيل ( گرانستار )
  9. سم علف کش پرتيلاکلر ( ريفيت )
  10. سم علف کش بنتازون ( بازاگران )
  11. سم علف کش اکسي فلور فن
  12. سم علف کش ايماز تاپير ( پرسوييت )
  13. سم علف کش استوکلر ( سورپاس )
  14. سم علف کش اتلو ( مزوسولفورون متيل + يدوسولفورون متيل سديم + ديفلوفيکان )
  15. سم علف کش آتلانتيس (مزوسولفورون + يدوسولفورون )
  16. سم علف کش آترازين ( گزاپريم )

 

نتیجه گیری

کنترل علف های هرز در زمین های زراعی و باغ ها و حتی گلخانه ها بسیار حائز اهمیت است زیرا این گیاهان نه تنها در فرایند رشد محصول کشت شده باعث بروز تداخل می شود ، بلکه از مواد تغذیه ای خاک استفاده می کنند و سبب ضعف در گیاه شده و همین امر موجب رقابت بین محصول و علف هرز شکل می گیرد از این رو کنترل علف های هرز را باید مهم و جدی شمرد .

 

منابع  انواع سموم علف کش ها در کشاورزی

برای اطلاع از قیمت و خرید کود و سموم کشاورزی نهاده راز خرم و دیدن مطالب به روز کشاورزی به اینستاگرام شرکت نهاده راز خرم مراجعه کنید.

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

  ** نهاده راز خرم ،راز یک فصل پربار **

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *