نهاده راز خرم ، راز یک فصل پربار

نهاده راز خرم،راز یک فصل پربار

جستجو
Email
Print
بیماری پیچیدگی برگ یا لب شتری هلو - شرکت پخش نهاده راز خرم

بیماری پیچیدگی برگ یا لب شتری هلو

بیماری پیچیدگی برگ یا لب شتری هلو چیست ؟

 

مقدمه

درختان میوه در تمام نقاط جهان از اهمیت بالایی برخوردار است که هر کدام به بیماری های گیاهی مختلفی دچار می شوند . یکی از بیماری های شایع در درختان هلو و شلیل ، بیماری پیچیدگی برگ یا لب شتری هلو ( باد سرخ هلو ) است . هلو یکی از محصولاتی می باشد که بازار‌پسند بالایی در بخش کشاورزی دارد و جزو درختان هسته ‌دار محسوب می شود و جالب است بدانید که قابلیت کشت در اکثر نقاط کشور را دارد . از این رو جهت تولید بیشتر و با کیفیت محصول ، باید از بروز بیماری ها جلوگیری کرد و با تشخیص درست و روش‌های صحیح مقابله با آن ها آشنا بشویم.

 

گیاه شناسی هلو

درخت هلو با نام علمی persica Prunus از خانواده رزاسه می باشد . جنس Prunus شامل هلو ، شلیل ، بادام ، زردآلو و آلو می باشد . درخت هلو از مناطق چین نشات می گیرد و در واقع در شرایط آب و هوایی معتدل مناسب تری خواهد داشت و نیاز سرمایی و مقاومت زمستانه آن متوسط می باشد . خاک مناسب جهت کاشت هلو ، خاکی زهکشی شده و با بافت لومی شنی و سنگین است اما توجه کنید که خاک مرطوب برای کشت هلو مناسب نمی باشد .

 

پیچیدگی برگ هلو یا لب شتری هلو

بیماری لب شتری هلو یا برگ پیچیدگی هلو توسط قارچ Taphrina deformans ، از راسته آسکومیست ها ایجاد می شوند و با نام های پیچیدگی برگ هلو ، لب شتری هلو ، باد سرخ هلو ، تاول برگ هلو و بلایت تافرینایی نیز شناخته می شود . این قارچ از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه به میزان بسیار زیادی روی برگ های درخت هلو و… رشد می کند و فاز یا مرحله دوم رشد خود را در تابستان و پاییز بر روی برگ ها و یا میوه سپری می کند . محیط مناسب برای رشد و تکثیر این بیماری ، بیشتر مرطوب است و در دمای ۶ تا ۲۶ درجه و با داشتن بارندگی به سرعت رشد می کند زیرا اسپورهای قارچی تولید شده در سطح برگ ها توسط قطرات باران و یا وزش باد به اندام های گیاهان دیگر و سرشاخه ها و جوانه های درختان سالم انتقال پیدا می کند و موجب آلودگی آن ها می شود اما توجه داشته باشید که اگر در این زمان بارندگی رخ ندهد ، اسپورها امکان دارد بصورت غیرفعال باقی بمانند و در پی آن آلودگی به میزان قابل توجی بروز نکند . لازم به ذکر است در صورتی که بارندگی در زمانی اتفاق بیافتد که جوانه در حال باز شدن هستند ، بیماری شدت پیدا می کند و سلول هایی که به قارچ آسکومایست یا عامل لب شتری هلو آلوده شده اند بزرگ می شوند و سپس تغییر رنگ می دهند و به صورت پیچیدگی ، تورم ، خشک شدن و تغییر رنگ سرشاخه های گیاه می شوند . (توجه کنید که اسپورها تابستان و زمستان را در جوانه ها یا درز و شکاف ها باقی می مانند و در فصل رشد سال بعد شروع به جوانه زنی می کنند که این جوانه زنی در شروع و اوج گرفتن بیماری رابطه مستقیم دارد )

 

علائم بیماری لب شتری هلو

علائم بیماری لب شتری هلو یا پیچ خوردگی برگ هلو معمولا بلافاصله بعد از ظهور برگ ها ایجاد می شود . علائم پیچیدگی ها به صورت لکه های قرمز متمایل به بنفش روی برگ های در حال رشد ظاهر می شود و این لکه ها در برگ به تدریج برآمده و چین خورده  ظاهر شده و این تغیرات به طور مشخص در برگ قابل تخشیص می شود . توجه کنید که امکان دارد بخش هایی از برگ ، در محل لکه های چین دار، شکننده شود ممکن است در سطح آنها لایه ای سفیدرنگ متمایل به خاکستری از اسپور قارچ تشکیل گردد . همزمان با افزایش دمای روزانه این لایه خاکستری رنگ به تدریج تیره می شود. در نهایت برگ های آسیب دیده می میرند و پایین افتاده و باعث کاهش قدرت درخت می شوند و در برخی موارد ، نوک سرشاخه های در حال رشد ، تولید شاخه های جانبی غیر متعادل کرده و سبب بروز جارویی شدن یا جاروی جادوگر می شود . همچنین علاوه بر حضور علائم در برگ ، لکه هایی بر روی میوه و شاخه نیز می تواند حضور پیدا کند .

علائم در شاخه ها

علائم بیماری لب شتری هلو در شاخه ها به صورت سبز روشن یا زرد تعییر کرده و ضخیم تر می شوند و امکان دارد موجب کاهش یا تاخیر در رشد آن ها شود همچنین این بیماری می تواندموجب پیچ خوردگی و گاهی ترشح صمغ از شاخه و یا درخت شود . در صورت تشدید بیماری و فعالیت پاتوژن ، امکان دارد گیاه خشک شود .

علائم بیماری لب شتری هلو در میوه

یکی از علائم ظاهری آلوده شدن میوه ، حظور نقطه‌ و لکه های رنگی تیره و یا روشن به صورت نامنظم و متورم بر روی میوه مشاهده می شود . این نقطه ها و لکه ها بر روی میوه معمولا به حالت چین خوردگی و قرمز و یا سرخ پدید آمده و توجه کنید که در این قسمت های متورم شده ، پرزهای هلو حضور ندارند و با قسمت های پرز دار هلو متفاوت است اما با گذشت زمان بافت چوب پنبه‌ای پیدا کرده. و باز می‌شوند . میوه‌های آلوده غالباً به مدت طولانی بر روی درخت باقی نمی‌مانند.

کنترل و روش های پیشگیری از بیماری لب شتری هلو

  • تهیه نهال سالم و مقاوم
  • کود دهی مناسب و تغذیه درختان با استفاده از کودهای دارای پتاس موجب افزایش مقاومت درختان شده
  • آبیاری منظم ، اصولی و به شیوه قطره ای
  • پوشاندن درز ها و شکاف های روی تنه درخت
  • رعایت بهداشت زراعی و حذف بقایای گیاهی و ضد عفونی ابزار هرس و لباس کارگران
  • هرس شاخه های آلوده
  • تقویت درختان با کودهای پتاس بالا و کاهش مصرف ازت
  • رعایت تراکم کاشت و کنترل علف های هرز
  • سم پاشی درختان در پاییز و بعد از ریزش برگ ها و مرحله بعد قبل از ورود عامل بیماری به بافت برگ و قبل از تورم جوانه ها
  • استفاده از سموم با پایه ی مسی مثل اکسی کلرور مس ، کاپتان و نوردکس

 

نتیجه گیری

بیماری پیچیدگی برگ هلو یا لب شتری برگ هلو یکی از بیماری های مهمی است که نه تنها بر روی هلو ، بلکه بر روی محصولات دیگری  نیز حضور پیدا می کند و موجب بیماری می شود از این رو لازم است تمام اقدامات کنترلی بر اساس سیکل و دوره بیماری در هر منطقه انجام شود ، تعیین تاریخ دقیق سم پاشی ممکن است کار ساده ای نباشد و برای این کار بهتر است از کارشناسان فنی شرکت نهاده راز خرم که در حوزه ی گیاهپزشکی فعالیت می کنند کمک بگیرید .

 

برای اطلاع از قیمت و خرید کود و سموم کشاورزی نهاده راز خرم و دیدن مطالب به روز کشاورزی به اینستاگرام شرکت نهاده راز خرم مراجعه کنید.

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

  ** نهاده راز خرم ،راز یک فصل پربار **

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *