نهاده راز خرم ، راز یک فصل پربار

نهاده راز خرم،راز یک فصل پربار

جستجو
Email
Print
بیماری های فلفل دلمه ای ، تشخیص و راه درمان آن - شرکت پخش نهاده راز خرم

بیماری های فلفل دلمه ای ، تشخیص و راه درمان آن

بیماری های فلفل دلمه ای و شناسایی آن

 

مقدمه

برای داشتن محصولی با کیفیت و کمیت خوب و متناسب باید از بروز بیماری های فلفل دلمه ای و آفات آن جلوگیری کرد . فلفل دلمه ای یکی از محبوب‌ ترین گیاهان درختچه‌ای در بین گیاهان زراعی و گلخانه‌ها است و همانند سایر محصولات همچون سبزی و صیفی ، کشت های زراعی و درختان میوه دچار آفت و بیماری می شود که به وسیله عوامل پیشگیری کننده و درمان به موقع بیماری ها جلوگیری از افزایش جمعیت آفات می توان درصد خسارت وارد شده به محصول را کاهش داد . در این مقاله به مطالعه و شناسایی بیماری های فلفل دلمه ای و راه درمان آن ها می پردازیم .

 

شناسایی بیماری های فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای با نام انگلیسی Bell pepper از اعضای خانواده Solanaceae (بادمجانیان) بوده و آن را با نام فلفل شیرین یا کپسایسین نیز می‌شناسیم که در این خانواده فلفل قرمز ، فلفل چیلی ، گوجه فرنگی ، بادمجان و سیب زمینی قرار دارد . این محصول گیاهی یکساله با ساقه های استوار و قوی می باشد . فلفل دلمه ای را می توان در فضای باز و گلخانه کشت نمود و ارقام کشت شده در فضای باز به طور معمول به ارتفاع یک متر و ارقام کشت شده در گلخانه تا ارتفاع 3 الی 4 متری می توانند قابلیت رشد داشته باشند . همچنین فرایند رشدی آن به صورت انشعابات ساقه‌اي زیاد بوده و در اخر هر کدام از آن‌ها به غنچه‌هاي گل ختم می‌شوند . فلفل دلمه ای در رنگ های مختلفی وجود دارد و کشت می شود عمده رقم های آن ها به رنگ های سبز ، زرد ، قرمز و نارنجی است . یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که فلفل دلمه ای دارای جنسیت است به گونه ای که در جنس نر برجستگی های پایین آن 3 تایی است و در جنس ماده برجستگی های پایین آن 4 تایی است ( فلفل ماده پر از دانه بوده اما شیرین تر و برای خام خوردن بهتر است و فلفل نر مناسب برای پخت و پز است ) . بیماری های فلفل دلمه ای متنوع است و شامل بوته میری ، پژمردگی ورتیسیلیومی ، بلایت یا سوختگی فیتوفتورایی ، سفیدک های سطحی و داخلی ، کپک خاکستری لکه برگی ،  و لکه موجی و پوسیدگی گلگاه می باشد و در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم .

 

جنسیت فلفل دلمه ای و بیمار بوته میری فلفل دلمه ای - شرکت پخش نهاده راز خرم

بوته میری فلفل دلمه ای

عامل این بیماری قارچ های خاک زاد است ، بنابراین به ساقه ، طوقه و ریشه حمله می کند . عوامل این بیماری قارچ های فوزاریوم (Fusarium sp.)، پیتیوم (Pithiums pp.) و رایزوکتونیا (Rhizoctonia solani) می باشند در صورت عدم کنترل ، به مدت زمان 10 روز الی 2 هفته گیاه از بین می رود . عامل این بیماری قارچی خاکزی است ، بنابراین به ساقه ، طوقه و ریشه حمله می کند . بوته میری از طریق خاک و آب می تواند گسترش پیدا کند و در تراکم زیاد و توجه کنید که مصرف زیاد کود نیتروژن در سرعت و گسترش بیماری موثر است . اسپورانژها در زمانی که در آب قرار می گیرد به مدت دو تا سه ساعت جوانه زده و به داخل بافت گیاه نفوذ می کند که این بیماری در رطوبت زیاد زنده می مانند و اسپورانژهای آن توسط باد منتشر شده و باعث گسترش بیماری می شود . قارچ عامل بیماری در مناطق مرطوب اغلب به برگ ، میوه و شاخه های جوان فلفل دلمه ای حمله کرده و در مناطق خشک قارچ روی ریشه فعالیت کرده و موجب پوسیدگی ریشه می شود .

علائم بوته میری فلفل دلمه ای

بوته میری در فلفل دلمه ای گاهی به صورت سبز خشک شدن بوته ظاهر می شود و علائم آن در روی برگ ها به صورت لکه های قهوه ای رنگ گرد یا نامنظم ظاهر شده و به مرور لکه ها گسترش یافته و سبب خشکیدگی کل برگ می شوند . علائم بر روی میوه در ابتدای بیماری به صورت لکه های تیره دیده می شود و سپس دچار لهیدگی شده و ظرف گذشت 4 الی 5 روز میوه چروکیده و سر بوته باقی می ماند . اما به طور کلی علائم شامل :

  1. ایجاد لهیدگی و خشکی ساقه در محل طوقه و نزدیک به خاک
  2. قدرت جوانه زنی را کاهش می دهد
  3. عدم رشد گیاه و در نتیجه مرگ گیاهچه
  4. بروز لکه های قهوه ای و آبسوخته روی ساقه
  5. تغییر رنگ و قهوه ای شدن ساقه ، طوقه و ریشه

کنترل بوته میری

  1. ضدعفونی خاک و بذر ها به وسیله قارچکش ها
  2. کنترل رطوبت و میزان آبیاری
  3. بهداشت زراعی و حذف بقایای آلوده
  4. استفاده از سموم شیمیایی مثل متالاکسیل مانکوزب ، کاربندازیم ، رورال ، تیوفانات متیل ، توپسین اِم ، الیت و اسکادران

 

بیماری لکه برگی و پژمردگی ورتیسیلیومی فلفل دلمه ای - شرکت پخش نهاده راز خرم

پژمردگی ورتیسیلیومی فلفل دلمه ای

یکی دیگراز بیماری های فلفل دلمه ای ، پژمردگی ورتیسیلیوم با نام علمی Verticillium Wilt است . این بیماری از گونه‌های متفاوت قارچ‌های با نام های علمی Verticillium dahliae ، V. alboatrum و Verticillium spp ایجاد می شود . این قارچ موجب انسداد بافت آوندی گیاه شده و مانع جریانات در گیاه می شود . به طور معمول گیاهان مبتلا به این بیماری دچار پژمردگی از یک قسمت گیاه می شوند .

علائم پژمردگی ورتیسیلیوم فلفل ‌دلمه‌ای

علائم به صورت کلروز یا زردی بروز کرده و برگ ها دچار تغییر شکل به سمت پایین شده و در نهایت سبب پژمردگی یا خشک ‌شدن آن‌ها می شود . توجه کنید که این بیماری در زمان کاشت نشاء به گونه ی می تواند بروز کند که علائمی رخ ندهد اما بیماری در گیاه وجود داشته باشد و این امر در کاهش رشد گیاه بسیار موثر است . بافت آلوده تغییر رنگ پیدا کرده و آوند ها قهوه ای شده همچنین باعث توقف رشد ، پژمردگی ، کوتاهی بوته ها و شاخه و گاهی سبب تیرگی درون میوه ها نیز می شود .

کنترل پژمردگی ورتیسیلیومی

  1. تناوب زراعی با استفاده از گیاهان غیر میزبان
  2. ضدعفونی‌کردن و آفتاب دهی خاک
  3. کنترل حشرات ناقل
  4. انتخاب رقم سالم و مقاوم
  5. کنترل دما
  6. اصلاح بافت خاک
  7. مصرف سموم ایپردیون کاربندازیم ، الیت و متالاکسیل مانکوزب

 

بیماری لکه برگی فلفل دلمه ای

بیماری لکه برگی Bacterial Leaf Spot از دیگر عوامل بیماری زای گیاهی است که عامل آن نوعی باکتری بذرزاد است به همین دلیل از طریق بذور آلوده نیز به راحتی انتشار می یابد این بیماری در آب و هوای گرم و مرطوب گسترش یافته و توسط تماس فیزیکی و خاک آلوده منتقل می شود . عامل این بیماری می تواند در بقایای گیاهی و علف های هرز نیز زنده بماند و ابتدا در سطح زیرین برگ ظاهر می شود .

علائم لکه برگی فلفل دلمه ای

علایم بیماری لکه برگی فلفل دلمه ای به صورت لکه‌هایی بر روی سطح برگ ، ساقه و میوه ظاهر می‌گردد و رقم فلفل دلمه ای معمولی نسبت به فلفل کشیده از حساسیت بیشتری برخوردار است . علایم بیماری لکه برگی باکتریایی در ابتدا لکه‌ها کوچک ، نامنظم و آب ‌سوخته در سطح زیرین برگ ظاهر شده و با پیشرفت این بیماری ، لکه‌ها بزرگتر شده و به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه دیده می‌شوند . همچنین قسمت مرکزی لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد بوده که با یک هاله زرد رنگی احاطه شده است .

کنترل

  1. استفاده از ارقام مقاوم
  2. شخم بقایای گیاهی بلافاصله پس از برداشت
  3. بهداشت زراعی
  4. ضدعفونی بذور و خاک
  5. حذف علف های هرز
  6. استفاده از سموم مثل بردوفیکس

نتیجه گیری

فلفل ‌دلمه‌ای یکی از انواع محصولاتی است که توسط قارچ‌ها ، باکتری‌ها ، ویروس‌ها و همچنین شرایط محیطی نامطلوب و کمبود ماده‌های غذایی لازم ، سبب بروز انواع بیماری در این محصول می شود . از این رو برای داشتن محصول با کیفیت و کمیت بالا باید بهترین و سریع ترین و کم هزینه ترین راه برای ارتقاع در رشد و تولید محصول انتخاب نمود . برای تهیه کود و سم با کیفیت کلیک کنید .

 

منابع

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D9%81%D9%84_(%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D9%87)

 

با ما همراه باشید

با ارائه برترین مقالات و مطالب روز کشاورزی توسط کارشناسان فنی

  ** نهاده راز خرم ،راز یک فصل پربار **

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *